Znaczenie Selenu dla organizmu

Selen jest niezbędnym minerałem o silnych właściwościach przeciwutleniających.

Selen
Selen

Czym jest Selen?

Selen jest pierwiastkiem śladowym niezbędnym do życia, który w organizmie jest częścią aktywnych centrów wielu białek. Selen jest obecny w organizmie głównie w postaci selenoprotein. Selenoproteiny to białka zawierające selen, które stanowią podstawę różnych funkcji niezbędnych do utrzymania zdrowia i wydajności. Należą do nich regeneracja mięśni, tworzenie i normalne funkcjonowanie komórek oraz, oczywiście, transport i magazynowanie selenu. Minerał ten ma znaczenie, jeśli chodzi o substancje mitochondrialne. Medycyna mitochondrialna wykorzystuje selen. Ważna w tym kontekście jest też witamina b complex, witamina b3, witamina b12, witamina c, witamina d3, witamina k2, l karnityna, kwas alfa liponowy, a także glutation.

Rola Selenu w ludzkim organizmie

Stres oksydacyjny występuje, gdy produkcja wolnych rodników przekracza naturalną obronę organizmu przed antyoksydantami. Narażenie na zanieczyszczenia, toksyny i promieniowanie, a także ciągły stres, brak snu, nadmierne spożywanie alkoholu, tytoniu i rafinowanego cukru - wszystkie te czynniki mogą wywoływać stres oksydacyjny. W procesie intensywnej aktywności fizycznej dochodzi do produkcji reaktywnych form tlenu (wolnych rodników), co również wywołuje stres oksydacyjny. Suplementy przeciwutleniające są zaprojektowane w celu zmniejszenia stresu oksydacyjnego, promowania regeneracji i zwiększenia sprawności fizycznej. Same i w połączeniu z witaminą E różne formy selenu działają jako przeciwutleniacze, które zapobiegają uszkodzeniom komórek przez wolne rodniki.

Selen(2)

Jakie korzyści przynosi Selen

Selen jest częścią aktywnego centrum glutationu - enzymu przeciwutleniającego, który chroni przed stresem oksydacyjnym i uszkodzeniem komórek. Uważa się, że suplementacja selenem pomaga zmniejszyć stres oksydacyjny po intensywnym treningu, powodując mniejsze uszkodzenie komórek i szybszą regenerację. Selen jest często nazywany 'naturalnym boosterem' testosteronu.

Co się dzieje, gdy zabraknie Selenu?

1

Selen znajduje się w wielu produktach spożywczych, więc niedobór selenu występuje rzadko w krajach rozwiniętych. Zmęczenie jest częstym objawem związanym z niedoborem selenu, ale to nie znaczy, że jeśli czujesz się zmęczony, to brakuje Ci tego minerału. Biorąc pod uwagę fakt, że do normalnego funkcjonowania organizmu wymagana jest bardzo niewielka ilość selenu (nawet nie miligramów, ale mikrogramów), zdecydowanie nie zaleca się rozpoczynania przyjmowania suplementów selenu bez uprzedniej konsultacji z lekarzem.

2

Jeśli jesz zbilansowane i bierzesz wysokiej jakości multiwitaminy, najprawdopodobniej już spełniasz dzienne zapotrzebowanie na selen, więc nie potrzebujesz specjalnego suplementu. Maksymalne dzienne spożycie selenu wynosi 400 mikrogramów. Najbardziej oczywistym efektem ubocznym zwiększonego spożycia selenu są kruche włosy i paznokcie. Przedłużone podwyższone poziomy selenu w organizmie mogą prowadzić do depresji, nudności, wymiotów, biegunki i uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego.

© Copyright 2019 - Kopiowanie zabronione.